Thursday, November 13, 2008

BELAJARLAH MENGIKUTI SUNNAH....

Beberapa hari lepas, saya telah membeli sebuah buku yang bagi saya sepatutnya dimiliki oleh semua yang menggelarkan diri mereka muslim....

buku ini bertajuk "sifat solat nabi" karangan Sheikh Muhammad Nashiruddin Al bani. Diterbitkan oleh Media Hidayah, dan diterjemahkan oleh Muhammad talib.. Saya beli buku ni di kedai "Pustaka Rezeki harapan" berhadapan dengan masjid india, kuala lumpur.... saya rasa ramai dikalangan kite yang mengetahui tempat bekenaan.

Alhamdulillah, rasa syukur kepada Allah kerana setelah sekian lama mejejaki buku berkenaan, akhirnya saya jumpa jugak akhirnya.. sudah banyak tempat saya cari buku berkenaan, namun tiada dipasaran....setakat ni, hanya kat situ jerk yang saya jumpa.... saya cari banyak di kedai2 buku antaranya pustaka ja'afar rawas kota bharu, bellwell melaka central, muda osman pasir puteh dan banyak lagi tempat, kalo tak salah dah lebih 7 tempat, atau mungkin dah lebih dari 10 tempat....

Sebenarnya saya sudah membeli 2 buku yang tajuknya seakan2 sama dengan tajuk buku diatas.. namun lantaran isi kandungannya masih tidak memuaskan hati saya, menyebabkan saya tidak pernah berhenti untuk mendapatkan buku berkenaan... 2 buku yang telah saya beli sebelum ini ialah:-

1. Contoh solat Nabi , pengarangnya juga adalah sheikh nasiruddin Al-bani... tetapi penterjemah dan penyelenggaranya ialah Abdullah Al Qari... saya dapati buku ini banyak ter"miss" daripada buku asal karangan albani. buku ini diterbitkan oleh Darul Nu'man..

2. Sifat-Sifat Solat Nabi. buku ini dikarang oleh Dr Aidh Abdullah Al-QOrni...penulis buku best seller... bukunya nipis sahaja tetapi cukup padat dengan hujah dan dalil yang sahih..... buku ini diterjemah oleh Mujahidin Nuryadi.... dan diterbitkan oleh pustaka As shofa.

Apa yang membezakan antara kedua buku yang telah saya beli dengan buku yang baru saya beli ialah dari segi isi kandungannya... saya suka akan bagaimana albani menulis muqaddimahnya.... dalam muqaddimahnya, albani cuber melontarkan pandangan imam mazhab mengenai dengan pandangan mereka (yakni para imam) dalam menyatakan pendirian mereka tentang hadith dan dalil...


saya suka untuk mengalu-alukan tuan2 dan puan mendapatkan buku ini sebagai panduan kepada diri tuan tentang bagaimana seharusnya bagi kite solat sebagaimana yang telah diajar oleh Nabi...sebagai sabda baginda...

" Solat lah kamu sebagaimana kamu lihat aku solat." hadith riwayat bukhari muslim, ahmad: lihat irwa'ul ghalil, hadith no 213.

hal ini jelas kepada kita bahawa solat merupakan ibadah yang harus diikuti cara sebagaimana yang ditunjuk oleh nabi.... begitu juga dengan ibadah lain....seharusnya ibadah lain juga seharusnya mengikut apa yang ditunjuk oleh nabi, bukan ulama', tok guru atau sebagainya....kerana manusia biasa (termasuk ulama', ustaz dan tok guru) bisa melakukan kesilapan dan dosa....melainkan nabi yang maksum dan sentiasa mendapat petunjuk dan wahyu dari Allah..

Terkadang kita asyik mementing kuantiti ibadah kita sehingga kiter lupa akan kualiti itu lebih penting dari kuantiti......hal demikian menyebabkan kita ghairah melakukan ibadah tanpa memeriksa samada ibadah yang kiter lakukan itu adalah warid( datang) atau tidak dari nabi...

justeru saya mengajak sdr/i sekalian untuk bersama membetulkan ibadah kiter.... Solat adalah permulaan yang baik untuk kiter perbetulkan kerana solat adalah ibadah rukun yang kiter tidap dapat tidak wajib melakukan nya 5 kali sehari. oleh itu buku yang saya beli adalah bagus bagi anda untuk memperbaiki amalan sebagai seorang muslim, meningkatkan kualiti ibadah sebagaimana yang diajarkan oleh nabi sekaligus bertepatan dengan kehendak Allah...

sekadar itu sahaja untuk kali ini......

" Kembali lah kepada Ajaran asal islam "

RAJA NOR AZRIN BIN RAJA YUNUS,
UTeM, Melaka.






No comments: