Tuesday, September 23, 2008

PUSAT SUKAN UTeM MENGELIRUKAN

Aku sedikit hairan dengan beberapa perkara yang berlaku dekat UTeM, antaranya adalah kewujudan Pusat Sukan UTeM, aku tak faham apakah maksud penubuhan Pusat Sukan UTeM?

Aku dikejutkan dengan rungutan dan laporan daripada pelajar bahawa mereka sukar untuk menggunakan fasilitis yang ada dekat kompleks sukan...ini menghairankan aku, kenapa perkara sedemikian boleh berlaku sedangkan setahu aku, penubuhan UTeM itu sendiri adalah untuk pembangunan pelajar baik dari segi akademik mahupun non akademik..Justeru sewajibnya, segala fasilitis yang ada di UTeM adalah untuk pelajar....

Aku hairan bin ajaib apabila mendengar rungutan ini, bahkan ada yang memberitahu aku bahawa sekiranya staff nak pakai, senang pulak, persoalan yang timbul adalah, adakah Kompleks Sukan UTeM dibina untuk staff atau untuk orang luar????

Bukan kah kompleks sukan adalah Hak Milik pelajar UTeM?

baru2 ini, aku berkesempatan berjumpa dengan Naib Canselor Baru UTeM, Prof Ahmad Yusof,
untuk membincangkan beberapa perkara tentang kebajikan pelajar, antara yang dibincangkan adalah berkaitan kecelaruan ini... alhamdulillah, ini adalah kali pertama aku sempat berjumpa dan berkenalan dengan Naib canselor Baru UTeM, pada pendapat aku Prof Ahmad Yusof seorang yang amat profesional, nampak ketokohannya, aku cukup kagum dari segi PR nya, memang dia sangat friendly dan sangat peka terhadap masalah pelajar. Aku yakin beliau mampu untuk membawa UTeM jauh kedepan setanding dengan uni yang terkenal baik dalam negara mahupun luar negara.

berbalik kepada isu pembangunan sukan pelajar, aku sempat memberikan pandangan dan beberapa cadangan demi kebaikan pelajar. antaranya adalah :-

1. Mencadangkan supaya Pusat Sukan Diletakkan dibawah Bahagian Hal Ehwal Pelajar
.>>> hal ini disebabkan berlaku banyak masalah antaranya masalah birokrasi yang membelenggu atlet utem... aku melihat kewujudan pusat sukan sebenarnya tidak membantu pembangunan sukan pelajar, aku sememangnya kurang jelas dengan kewujudan pusat sukan dibawah cansselori, bukan nak salahkan pentadbiran yang lepas, tetapi hakikatnya kewujudan pusat sukan tidak membantu membangunkan sukan pelajar.
pada perjumpaan tersebut aku jugak sempat menanyakan NC tentang apakah matlamat sebenar penubuhan Pusat Sukan UteM, sedangkan ada satu jabatan sukan hepa yang di pertanggungjawabkan untuk membangunkan sukan pelajar.???

antara masalah lain yang timbul hilang fokus terhadap pembangunan sukan pelajar, maklumat ini aku dapat dari rungutan pelajar, kalo dilihat kepada pencapaian sukan pelajar sejak kewujudan pusat sukan, isu ini ada asasnya... saya persilakan tuan2 untuk membuat semakan.

satu lagi masalah yang timbul apabila wujudnya 2 entiti yang berbeza tujuan dan matlamatnya
(NOTE: Jabatan sukan hepa untuk pelajar manakala pusat sukan pula untuk staff dan orang luar) adalah dari segi peruntukan, aku ada maklumat hitam putih berkenaan isu ini, isunya ialah berlakunya penyelwengan atau penyalahgunaan peruntukan. baru2 ini pusat sukan ada menganjurkan kejohanan Sukan MALINDO, dan ada bukti bahawa pusat sukan telah menggunakan peruntukan yang disalurkan oleh KPT untuk pembangunan sukan pelajar UTeM, sedangkan MALIndo langsung tidak melibatkan pelajar UTeM dan jelas tidak memberikan faedah kepada pembangunan sukan pelajar. Jumlah yang digunakan bukan sedikit, agak banyak, rm 200 ribu. isu ini telah aku bawakan kepada Naib Canselor, dan alhamdulillah beliau akan melihat perkara ini dan menyemak semula dengan bendahari.

2. insentif yang setimpal dengan pencapaian atlet.

kite sedia maklum bahawa atlet utem telah banyak menyumbang dan mengharumkan nama utem, bukan sahaja diperingkat nasional bahkan diperingkat antarabangsa. namun, sumbangan uni terhadap mereka sebagai menghargai pengorbanan mereka kurang memuaskan. justeru, isu ini dibangkitkan untuk mendapat pertimbangan yang sewajarnya oleh pihak UTeM.

pihak NC akan mengambil tindakan yang sewajarnya berhubung isu ini.


Sebenarnya banyak lagi isu yang inginkan aku bangkitkan, tetapi cukup sekadar itu buat masa ini, aku akan kembali dengan membangkitkan beberapa isu lain demi untuk kepentingan pelajar.

Blog ini bukanlah bertujuan untuk menghentam sesiapa, cumer sekadar untuk berkongsi pandangan dan pendapat, mudahan2 pembaca sekalian boleh memberikan pandangan tuan2 supaya UTeM terus gemilang.....

BERSAMA KITA BERJUANG UNTUK UTeM!!!


RAJA NOR AZRIN RAJA YUNUS
Mantan YDP MPP 2005/2006

No comments: