Thursday, October 16, 2008

KOMEN DAN ULASAN TERHADAP TULISAN SOONG

Ape pon terima kasih kepada soong diatas teguran....

tahukah anda kenapa kiter sewa kampus bandar????

sebab kiter dipaksa oleh Ali rustam untuk sewa..... panjang ceritanya.....sampai our former NC kene maki hamun depan orang ramai....dimalukan..... inilah namanya politik kotor....biler politik dah mengusai uni....gelapla masa depan....seme pikir duit jerk......yang kenyang orang politik...yang kempunan..student...

so masalah berbangkit disini adalah... campurtangan poltik dalam pentadbiran uni...kalo betullah nak wat demo....buatlah demo membantah campurtangan ali rustam dalam penyewaan kampus bandar...biar ali rustam sedar sikit...

aku rasa, kalo kiter tak sewa kampus bandar...sudah tentu NC, ahmad yusof dah pindahkan seme ke kampus tetap..... tapi nak wat macam mana....terpaksa sewa... ini adalah sebagian daripada "JASA" our former NC ... takkan nak biar kampus bandar kosong.... sewa tetap kene bayar.... kan kalo tak guna, membazir... so pertimbangan yang terbaik ialah gunakanlah.... tak gitu soong????

kalo tak pindahkan FTMK.... fakulti mana lagi yang harus dipindahkan???? FKE??? fkm??? fkp??? fkekk???

untuk makluman... dalam banyak fakulti... hanya ftmk bukan engin... yang lain seme engin... bukan nak anak tirikan...tapi memikirkan soal relation... sebenarnya fkp dan fkm adalah satu fakulti di uni lain, tapi di utem dipecah dua... begitu juga dengan fke dan fkekk....

begitulah ceritanya... aku sedia untuk berjumpa dengan mana2 dan sesiapa sahaja untuk menjelaskan pendirian aku berkenaan dengan isu ini....termasuk dengan soong....

lastly, sekiranya "situasi yang sama" berlaku kepada soong, apakah pendirian soong selaku NC kepada isu ini?
apakah soong akan membiarkan kampus bandar kosong????
apakah soong akan menghantar fakluti lain selain ftmk???
atau apakah soong akan hantar bahagian atau jabatan lain???
erm fikir2 kan lah...


............................................................
RUANGAN KOMEN DAN ULASAN
............................................................ .....

Dan lagi satu ketika LI aku, semua kos LI adalah tanggungan sendiri dan aku pun tidak merungut pun. Kalau nak salahkan jangan salahkan pelajar bising(Pro-mahasiswa) sebab ini semua berpunca daripada pentadbiran sendiri. Tahu tak sebab dahulu FKEKK dapat elaun LI dahulu, sebab dekan FKEKK pandai-pandai tanpa melalui pentadbiran pusat UTeM terus menghantar permohonan elaun ke KPT dan KPT ingat elaun tersebut adalah permohonan untuk semua fakulti lain tetapi last-last "duit" tersebut direct sampai ke fakulti FKEKK padahal duit tersebut adalah untuk milik semua fakulti. Nak salahkan pelajar bising ke (Pro-pentadbiran) ataupun salahkan pentadbiran UTeM (Pro-mahasiswa) yang tidak stabil (duit yang selebihnya tu siapa yang dapat masuk kocek selepas pembahagian kepada pelajar FKEKK, korang pikir-pikirkan sendiri).


JANGAN LA BUAT TUDUHAN MELULU…. YANG KO DOK LIBATKAN ORANG LAIN TU APE PASAL???? APESAL FKEKK PULAK YANG JADI MANGSA?// SEPATUTNYA KO KENE LA UCAP TAHNIAH KEPADA DEKAN FKEKK SEBAB HANYA DIA JERK YANG CEPAT DAN TANGKAS….MEMPERJUANGKAN HAK PELAJAR….. LAIN KALI CEK DULU APA SEBENARNYA YANG BERLAKU… JANGAN SUKA2 BUAT KESIMPULAN DAN BUAT TUDUHAN MELULU….
KANG NANTI KENE SAMAN, KANG SUSAH TU….SO BE CAREFUL..



P/S saudara el-halis tidak perlulah menggelarkan aku sebagai Datuk Seri sebab kelak aku jadi tenaga pengajar nanti AKU TETAP dengan prinsip tidak mencampuradukkan POLITIK dengan PENDIDIKAN. Lagipun misi aku supaya mendapat Professor Dr. kelak nanti dan BUKANNYA Prof. Datuk Seri Dr., harap maklum el-halis. Pantang aku mencampurkan kemajuan pendidikan dengan isu politik.


BAGUS2,….. SATU PENDIRIAN YANG AMAT BAGUS… TETAPI KENE INGAT… KALO TAKDER ORANG POLITIK YANG MERANCANG DAN MEMBUAT POLISI, MAKA TAKDERLAH UNI.... JANGAN PANDANG POLITIK SEME KOTOR…. YANG KOTOR NYE APABILA PARTI PEMERINTAH CAMPURTANGAN DALAM AGENSI ATAU JABATAN KERAJAAN….. SO THINK DEEPLY B4 MAKE ANY STATEMENT…




p/s yang nih statemnet bukan ku yang buat cuma copy and paste suara hati pelajar FTMK dari group, dan aku juga tidak bersetuju pemecatan bekas dekan FKE, sekurang-kurangnya aku "sekiranya selaku MPP" mendengar semua rintihan pelajar UTeM dengan memperjuangkan HAK-HAK pelajar UTeM(SEMUA FAKULTI) walaupun dari fakulti lain dan bukannya perjuangan engineering yang diwarwarkan oleh saudara Raja Norazrin sahaja.

ISU PEMECATAN DEKAN FKE....SATU LAGI TUDUHAN MELULU….APELA, DAH LA BUAT TUDUHAN MELULU…. JANGAN TERLALU CEPAT BUAT KESIMPULAN… DAPATKAN MAKLUMAT, BUATLAH STATEMENT BERDASARKAN MAKLUMAT YANG TEPAT DAN SAHIH…TAKKAN LA NC BUAT SESUKA HATI DIA, MESTI DIA DAH FIKIR BAIK BURUKNYA......


Kalau ya pun statement tidak logik begitu kalau boleh aku boleh "just stay" duduk diam jer TANPA membuat apa-apa dengan tidak "copy and paste statement pelajar asal" rintihan pelajar UTeM, tetapi sebagai abang senior aku tidak boleh membiarkan begitu sahaja dan tetap membuat sesuatu untuk memperjuangkan hak-hak dan kebaikan SEMUA PELAJAR UTeM (semua fakulti)..

BAGUS, TERKADANG KITER PERLU BERFIKIR SAMADA TINDAKAN YANG KITE LAKUKAN AKAN MEMBERIKAN KESAN YANG POSITIF ATAU NEGATIF….THINK DEEPLY…TQ



.....kalau bukan student FTMK tentulah tidak paham perasaan student FTMK dicampak ke bandar.... kata sementara waktu... takrifan sementara waktu tu boleh mencecah 8 ke 10 tahun mungkin 15-20 tahun kut jikalau terdapat kekangan ekonomi dan juga dua lagi fakulti lain dibuat.........kenapa Raja Norazrin tidak memandang dari sudut kolektif lebih bernas, sudah ternilai jika FTMK pon turut dipindahkan ke kampus tetap dan berkongsi bersama bangunan FTMK di durian tunggal(bangunan FTMK sangat besar) lagi "BERJIMAT" sebab tak payah hendak menyewa mana-mana bangunan pun. Tambahan pula, ini juga mengeratkan integriti antara semua fakulti jika semua berpindah secara tetap ke durian tunggal.

SAYA AMAT SETUJU KALO SEME FAKULTI DIPINDAHKAN KE KAMPUS TETAP, …LAGI LA JIMAT, TAK YAH NAK SEWA2 MANA LAGI……. TETAPI APA AKAN JADI DENGAN KAMPUS BANDAR YANG SUDAH KITER SEWA… TAKKAN NAK BIARKAN KOSONG????? SEWA TETAP KENE BAYAR….. KALO TAK SEWA, ALI RUSTAM MENGAMUK………. KALO NAK DEMO NAK LAWAN ALI RUSTAM AKU SETUJU…. BILER2 MASE JERK AKU ON….



Lain kali jangan salahkan pelajar FTMK tidak menyertai mana-mana aktiviti sebab tercampak jauh ke bandar. SEKARANG PULA MASIH PERLU MENYEWA BANGUNAN BANGUNAN DI BANDAR DIIBARATKAN SAMA JUGA MASIH MENYEWA BANGUNAN DI CUBIC, "DUA KALI LIMA SEPULUH". cuba anda pikirkan jikalau masih menyewa bangunan lain walaupun murah, dalam jangka masa 10 tahun RM ***,***.** X 10 tahun = juga membazir duit universiti. jikalau tidak perlu menyewa mana-mana bangunan dan semua berpindah ke durian tunggal dan berkongsi bangunan FTMK sewanya RM 0.00 X 10 tahun = jimat duit sebab perlu membayar RM 0.00 sewa sahaja. LEBIH BAIK GUNAKAN DUIT SEWA TEW SIAPKAN KAMPUS SEMUA PUN BOLEH MERASA SUASANA KAMPUS BANDAR. Sama juga kalau fakulti lain turut dipaksa menemani FTMK di bandar tentu pelajar lain tentu akan berasa marah dan tidak bersetuju kerana dipinggirkan, ini bukannya dilabelkan pengorbanan seperti diwarwarkan oleh raja norazrin. Saya sudah menilai dari sudut pandangan yang lebih bernas dan memperjuangkan hak-hak SEMUA pelajar dari fakulti lain supaya SEMUA FAKULTI dapat berpindah ke kampus tetap (berkongsi bangunan FTMK di durian tunggal).

KENAPA PULAK SAMA???
ERM… MESTILAH TAK SAMA… BEZANYA DULU KITER SEWA 2 TEMPAT, SEKANG KITER SEWA 1 TEMPAT, MAKNANYA KITER DAH KURANGKAN SATU SEWA….CUMER SEWA KAMPUS BANDAR….TU PUN SEBAB TERPKSA….ATAS DESAKAN ALI KETAMMMMMMMMMMMMM!!!!!

AKU PUNYER PANDANGAN , SAPER2 JERK NAIK JADI NC, DIA TETAP KENE SEWA KAMPUS BANDAR SELAGI ALI RUSTAM JADI CM….. MELAINKAN KERAJAAN PAKATAN RAKYAT DAH AMBIK LAIH ATAU ALI RUSTAM DAN TAK JADI CM…..
SO DALAM KONTEKS NI…. NC AHMAD YUSOF TERPAKSA…!!!! INI BUKAN HASIL KERJA TANGAN BELIAU, TAPI OUR FORMER NC…..ATS DESAKAN ALI KETAM…!!!!!!!

SETIAP NC YANG JUJUR DAN BAGUS, PASTI AKAN BUAT YANG TERBAIK UNTUK UNI NYER….


Dengan ini, kalau situasi ini terjadi semua berpindah ke durian tunggal maka semua PELAJAR DAN PENSYARAH pun berpuas hati dan "win-win situation" diwujudkan. Saya berharap Raja Norazrin dapat menilai sudut ini LEBIH KOLEKTIF lebih mementingkan SEMUA PELAJAR UTeM bukanya perjuangan segelintir terpinggir "PRO-PENTADBIRAN UNIVRSITI aka PRO-KERAJAAN" tetapi semua kebajikan dijaga "PRO-MAHASISWA" yang diwawarkan saudara raja norazrin sendiri.

SATU TUDUHAN MELULU….. KENAPA PULAK SAYA PERLU MEMPERJUANGKAN SEGELINTIR PRO-PENTADBIRAN??? UNTUK APA???? SAYA BUKAN PEGAWAI UNTUK MENGAMPU UNTUK NAIK PANGKAT… MALAH SAYA SENTIASA KOMITED BERJUANG UNTUK KEBAJIKAN PELAJAR…




Keburukan dipindahkan ke bandar....

1. Urusan menjadi sukar kerana pentadbiran perlu dibahagikan dua bahagian. KOS LAGI MENINGKAT.

2. Bas perlu berulang alik lagik jauh ke bandar dan meningkatkan perkhidmatan. MEMBAZIR PETROL DAN KOS MENINGKAT.

3.Pelajar FTMK terutamanya ramai pelajar perempuan FTMK keselamatan kurang terjamin di bandar{banyak pekerja asing di sana}. MENINGKATKAN SEKURITI DI BANDAR, KOS MENINGKAT.

4. Terpaksa membeli barangan baru dan mengubah suai bangunan kerajaan di bandar. KOS MENINGKAT MEMBUAT NETWORK, MEMBELI PC, RENOVASI.......KOS MENINGKAT LAGI

5. Aktiviti sukar dilakukan kerana student di bandar. MENINGKATKAN KOS MENAMPALKAN POSTER, PROMOSI DAN LAGI DI BANDAR DAN KAMPUS TETAP (kedua-dua bahagian pun kena buat).



Kebaikan jika kesemua fakulti dipindahkan ke kampus tetap (berkongsi bangunan FTMK)........

1. Kos dijimatkan kerana tidak PERLU MENYEWA MANA MANA BANGUNAN.

2. Pentadbiran mudah dilaksanakan kerana berpusat.

3. Pelajar keselamatan lebih terjamin terutamanya majoriti pelajar perempuan FTMK sebab tertumpu dalam kampus.

4. Kemudahan menjadi lebih seragam misalnya Cyber Cafe dan perpustakaan tidak perlu mengasingkan "resource yang sedia ada"

5. Pelajar tahun akhir pun tidak perlu pening kepala terpaksa menyewa rumah di bandar sendiri dan boleh berkongsi sewa rumah dengan budak fakulti lain.

6. Semua pelajar fakulti berlainan UTeM kebajikan terjaga sebab hak-hak adalah sama rata dan semua warga UTeM dapat mengecap nikmat bersama kemudahan di durian tunggal terlaksana walaupun berkongsi dengan bangunan FTMK.


SEME KEBAIKAN DAN KEBURUKAN ADALAH BERKISAR TENTANG FTMK….
CAKAP DAH FIKIR KEPENTNGAN SECARA KOLEKTIF… TAPI KENAPA FIKIR SOAL KEBURUKAN DAN KEBAIKAN DARI SUDUT FTMK JERK??? KENAPA TAK FIKIR SECARA KESELURUHAN???


" BERSAMA MENERAJUI PERUBAHAN MINDA"

SALAM PERJUANGAN

2 comments:

afaniL said...

kene paksa sewa. uh. sungguh kurang bermoral orang itu. ini majoriti rakyat malaysia yg dok study UTEM bukan macam MMU ke kolej swasta ke. buat malu melaka je.

insanbiase said...

haishh..
kesian dak2 ftmk skang.
trpakse lebiy brsusa-payah dr dak2 fakulti laen.
wlaupon sy da abes blaja sy tetap rse xbest+kesian jgk dgn ape yg telah trjadi ngn fakulti saye.

maknenye.. ftmk dipindahkn ke kmpus bndar tu sb xde title 'engineering'? cbe klaw sume fakulti pon ade title tu? pastu katela fkp ke..fkm ke..amek fakulti fkekk and fkekk yg kne pindah kt kmpus bndar tu.[ye arr..bg la pluang org len nk merase dok kt kampus induk lak kan..]..klaw jd cmtu sure dak2 fkekk bising jgk + nak tegakkn hak msing2. kan?kan?

brdasarkn hujah raja nazrin psl NC dipakse sewe tu..saye phm la jgk..mmg kesian gak kt NC sb kne mrh..tapi...tu arr..rsenye yg wat dak2 ftmk trkilan sgt bkn sb ape..sbb lps da excited tgk bgunan ftmk kt DT tu dah nk siap..bgunan tu 'diambil org' plak..[diambil trus ke..dipinjam je ek?]..klaw kate bgunan dorg xsiap2 agi - mcm bole fhm la jgk nape dorg yg kne pegi kmpus bandar.bygkan..uma kite da nk siap - pastu tetibe kne bg kt org laen - n kite lak kne pindah - randah...apekah prasaan itu?

kpd stdent ftmk..terpakse la sabar ek.moge dgn kesabaran korg tu akn wat dak2 ftmk sume lbiy brjaye + mghargai susa sng mase korg study tu..apepon pd mase yg same doa2 la jgk - hrp2 ftmk kne tggal kt kmpus bndar tu kejap je.bkn pe..takot nti..jgn dsbbkan ftmk kne stay bertahun2 kt kmpus bandar tu...nti org xsedar atau wat2 lupe lak ngn kewujudan ftmk kt UTeM tuh.oh noo..

klaw cani saye kne la 'tangguh' angan2 nk lwt bgunan ftmk kt main campus lps da keje ataw lps da grad nti..hishh~
cian ftmk dan warganye..
hurmm.