Sunday, October 26, 2008

SEGELINTIR ADUN PAS MEMALUKAN....TIDAK SERIUS KETIKA BERSIDANG!!

" MUNGKIN ANDA JUGA AKAN SEPENDAPAT DENGAN SAYA SEKIRANYA ANDA MELIHAT GELAGAT SEGELINTIR ADUN PAS YANG TIDAK BEGITU SERIUS KETIKA BERSIDANG. MUNGKIN MEREKA RASA SELESA DENGAN BILANGAN ADUN PAS YANG RAMAI, SO THEN MEREKA TIDAK PERLU SEIRUS KETIKA BERSIDANG. ....."


Bukan niat saya untuk mengkritik atau memalukan sesiapa, tetapi sekadar untuk membetulkan keadaan dengan membuat teguran. Sebagai seorang 'atas pagar' yang lebih cenderung dengan dasar dan kepimpinan pakatan rakyat terutamanya PAS, saya amat terkilan biler melihat sidang dun Kelantan yang bersidang buat kali ke 3 pada tahun ini.


Apa yang disedihkan adalah mengenai ketidakseriusan segelintir ADUN PAS ketika menjalankan tanggungjawab mereka sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri atau wakil rakyat. Walaupun segelintir, akan tetapi bak kata pepatah melayu, sebab nila setitik habis ROSAK susu sebelanga. Apa yang sepatutnya mereka lakukan adalah membincangkan soal kebajikan rakyat kerana mereka dipilih oleh rakyat untuk memperjuangkan nasib rakyat. Tetapi apa yang malangnya ialah mereka seolah2 sekadar ingin berjenaka dan menghiburkan ahli dewan yang lain. Mereka sepatutnya mempergunakan sebaik mungkin kesempatan dan ruang yang ada demi MEMBELA kebajikan rakyat.

Terkadang saya lebih tertarik dengan segelintir ADUN pembangkang yang kelihatan lebih educated dan lebih bersdia ( mempunyai fakta) berbanding ADUN PAS. Sebagai contoh, Ketua Pembangkang DUN kelantan, Dato' Alwi che mat, beliau kelihatan lebih bersedia dan lebih bernas dalam berhujah. Antara petikan ucapan beliau yang saya rasa YB ADUN PAS HARUS ambil perhatian ialah mengenai etika ketika berhujjah. Seorang ADUN tidak sepatutnya memperbesarkan perkara yang kecil, sehingga hilang fokus kepada tajuk perbahasan sebanar. Soalan yang diajukan mestilah berkualiti. YB ADUN juga seharusnya bertanya soalan dengan soalan yang ilmiah, bukan dengan niat untuk mencari gaduh atau perbalahan, apa yang seharusnya ialah mesti berkisar soal kebajikan rakyat. Bukan membangkitkan soalan2 yang mengarut yang sekadar menganggu perbahasan ADUN lain.

Disini saya ingin membuat teguran terbuka, sekali lagi saya tegaskan saya tidak berniat untuk memalukan sesiapa tetapi sekadar untuk memberikan teguran, semoga dengan teguran ini, segelintir ADUN PAS (yang akan saya sebutkan nanti) boleh improve dari segi cara membangkitkan soalan dan cara berhujah supaya rakyat yang memilih mereka tidak berasa kecewa akibat ketidakseriusan mereka ketika bersidang.

Antara YB ADUN PAS yang amat mengecewakan saya ialah ADUN KEMUNING, (Ust Wan muhd Lutfi). Walaupun beliau kerap bertanya, tetapi kualiti soalan beliau amat mengecewakan saya. Saya puji kekerapan beliau bertanya soalan, tetapi beliau sepatutnya lebih serius bertanya soalan. Apa yang bangkitkan beliau terkadang lari dari topik perbincangan. Amat memalukan lagi apabila soalan beliau ditempelak begitu sahaja oleh ketua pembangkang sehingga saya sendiri tumpang malu. Lihatlah ketika ADUN Melor, UST WAN ISMAIL WAN JUSOH, bangun untuk bertanya soalan kepada Ketua Pembangkang, ternyata soalan yang diajukan oleh ADUN Melor amat mengecewakan... Malah diperlekehkan begitu sahaja oleh dato' Alwi.. Begitu juga dengan ADUN GALAS yang juga bagi saya tidak nak berapa serius... Lihat dan nilailah sendiri..... Kalo macam nilah cara mereka, saya fikir, PAS tidak akan bertahan lama...

so, nasihat saya kepada segelintir ADUN PAS ialah seriuslah ketika bersidang, apakah patut anda dipilih oleh rakyat sekdar datang ke sidang DUN untuk membuat jenaka, atau sekadar untuk mengkritik UMNO. Takkan la sampai dalam dewan pun nak cakap soal politik kepartian. Ketepikanlah poltik kepartian ketika anda bersidang. Ingat! ramai orang yang memerhatikan kamu.. sebaliknya bincanglah soal kebajikan rakyat, tanpa mengira fahaman atau sentimen kepartian. Ingat ! kalo ADUN Pas juga memilih untuk bersentimen, maka apa bezanya antara PAS dan UMNO... ADUN PAS harus lebih rasional dan lebih ilmiah...

Dalam sidang DUN, lihatlah contoh yang sangat bagus ketika berhujah dan bersidang, antara yang saya boleh sebutkan disini adalah Dato Husam Musa, dato ahmad yaakob, Drs zainuddin awang hamat, YB Takiyyudin dan lain2.,, Kepada YB PAS yang baru, jadikanlah mereka sebagai contoh atau qudwah dalam bersidang...

Jangan disebabkan nila setitik, rosak susu sebelanga......

Apa2pun saya minta maaf sekiranya teguran ini menyinggung hati sesiapa yang berkenaan... ana hanya ingin menegur dengan ikhlas demi kebaikan islam insyaAllah....

Anda boleh lihat dan download sidang dun kelantan melalui website :

http://kelantan.tv/

No comments: