Ramai yang bersikap menghentam dan mengkritik sesuatu yang dianggap baru mereka, sedang ia tidak pernah membelek dan meneliti bahawa adakah sesuatu perkara itu benar atau pun salah(batil), Bahkan yang lebih menyedihkan, mereka dengan cepat menghukum orang yang tidak sependapat dengan mereka seterusnya mereka menyesatkan orang yang mengajar atau menyampaikan atau membawa perkara tersebut dalam masyarakat. Tidak cukup dengan menyesatkan orang, mereka memulaukan orang-orang yang bercanggah pada pandangan mereka.
Ini lah nasib malang yang menimpa umat manusia yang menggelarkan diri mereka sebagai seorang islam padahal tingkah laku mereka tidak menggambarkan sedemikian.
Imam As son'ani dalam mensyarahkan kitab bulughul maram, karangan Ibnu Hajar Al-Asqalani telah menyatakan bahawa boleh atau mubah seseorang yang solat sambil mendukung anaknya yang kecil. Ini berdasarkan hadith sohih riwayat imam bukhari dan muslim yang bermaksud.
" Dari Abi Qatadah berkata, Adalah nabi S.A.W ketika baginda solat mendukung umamah binti zainab, maka apabila baginda sujud baginda meletakkannya, dan apabila berdiri, baginda mendukungnya."
(HR muttafakun 'alaih.. )
Imam muslim menambah,
"dan baginda (ketika melakukan perkara tersebut) menjadi imam di masjid"
- Hadith di atas merupakan hadith fi'li kerana dihadapan nya ada perkataan "kaana".
- Umamah binti Zainab adalah cucu Nabi.
- Perkataan "kaana" adalah membawa maksud perkara tersebut pernah berlaku, dan ia tidak berulang-ulang. Dan perkara ini hanya berlaku sekali sahaja dalam hayat Nabi.
Imam As Son'ani dalam syarahnya menolak pendapat imam atau ulama' yang menasakhkan hadith ini, bahkan beliau juga menolak pendapat yang mengatakan bahawa perkara ini hanya boleh dilakukan ketika darurat. Apa yang jelas disini ialah perkara ini dilakukan nabi dan ia boleh dijadikan dalil bagi membolehkan Solat sambil mendukung anak kecil.
As Son'ani juga memetik kata2 Imam As syaukani dalam kitab Fathul 'Alam, ketika orang bertanya imam As syaukani tentang perlakuan orang yang mengambil serban yang jatuh ketika solat dan memakainya. As Syaukani menjawab dengan soalan, Apakah salah kamu mengambil serban yang kecil ini jika nak dibandingkan perbuatan nabi mengangkat serta mendukung umamah ketika solat.( As Syaukani merujuk kepada hadith diatas).
Jelaslah disini perbuatan mendukung anak kecil ketika solat adalah dibolehkan.
Untuk mengetahui perkara ini dengan lebih lanjut, anda boleh merujuk kitab Bulughul Maram, karangan Ibnu hajar Al Asqalani dan Buku Pelik tapi benar karangan Us. Abdul Rahman Mohamed.
Al Faqiru ilallah,
Raja Nor Azrin Raja Yunus.
Wednesday, December 17, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment